ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Το όραμα της ‘’κοινωνίας αξιών’’ είναι να καταστήσουμε την παιδεία της χώρας μας πρότυπο και μοχλό ανάπτυξης του πολιτισμού, της οικονομίας, της κοινωνίας, της δημοκρατίας, της οικολογίας, της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και του ανθρωπισμού.
Οι στρατηγικοί στόχοι:
- Ίσες ευκαιρίες σε όλους για εκπαίδευση, μόρφωση και καλλιέργεια, με κριτήρια τη θέληση, την αξιοκρατία, την προσπάθεια και τις επιδόσεις.
- Αριστεία σε όλες τις βαθμίδες της παιδείας και ποιότητα παντού.
- Ολιστική ανάπτυξη του ανθρώπου μέσω της ανάπτυξης όλων των διανοητικών ικανοτήτων (αριστερό και δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου), του ενστερνισμού των θεμελιωδών ανθρώπινων και δημοκρατικών αξιών, της ανάπτυξης της υπαρξιακής, συναισθηματικής, κοινωνικής, οικολογικής και «πολιτισμικής» νοημοσύνης.
- Διεθνοποίηση της παιδείας, ώστε η χώρα μας να γίνει παγκόσμιος προορισμός για ξένους σπουδαστές, με στόχο της δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, των διεθνών σχέσεων και της εικόνας της χώρας, καθώς και της οικονομίας.
- Άμεση σύνδεση της παιδείας με τις ανάγκες της οικονομίας, της εργασίας, των δημοσίων και κοινωνικών οργανισμών, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.
- Αποδοτική χρήση των πόρων και της αποτελεσματικότητας του κάθε οργανισμού (σχολεία, ΑΕΙ, κλπ) και συνολικά του συστήματος παιδείας.
- Εξασφάλιση των απαιτούμενων συνεργιών μεταξύ της Παιδείας, του Πολιτισμού, της Εργασίας και του Αθλητισμού.
Προτάσεις Βασικών Αλλαγών στην Παιδεία
- Εφαρμογή συστημάτων, μεθόδων και τεχνικών μάνατζμεντ, σε όλους τους οργανισμούς και σε όλο το σύστημα παιδείας ώστε να εξασφαλίζει την αξιοκρατία, την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα μέσω αντικειμενικών μεθόδων ελέγχου και αξιολόγησης των επιδόσεων όλων των εκπαιδευτικών, αλλά και των μονάδων (σχολείο, ΑΕΙ, κλπ).
- Ανάπτυξη νομοθετικού πλαισίου το οποίο θα επιτυγχάνει την ελευθερία πρωτοβουλιών, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία αλλά επίσης τον έλεγχο και την λογοδοσία σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις τα αποτελέσματα και την αποδοτική χρήση των πόρων.
- Διαμόρφωση μηχανισμών ανίχνευσης και προώθησης των άριστων ή ταλαντούχων μαθητών – σπουδαστών.
- Εστίαση της παιδείας στο μαθητή, στη μάθηση και στην ολιστική ανάπτυξη του ανθρώπου, μέσω σύγχρονων, εργαστηριακών και βιωματικών μεθόδων μάθησης και αναμόρφωσης του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να ενισχυθούν μαθήματα τεχνών και ανθρωπιστικών επιστημών.
- Ανάπτυξη και άμεση σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων με τις ανάγκες της οικονομίας.
- Ανάπτυξη της ενημέρωσης περί επαγγελματικού προσανατολισμού για τους γονείς και τους μαθητές, ώστε να αλλάξει η εσφαλμένη νοοτροπία της ταύτισης της επαγγελματικής επιτυχίας μόνο με την απόκτηση πτυχίου ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ και να γίνει κατανόηση της διαφοράς μεταξύ παιδείας και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
- Ορθολογική κατανομή των πόρων που διατίθενται στη παιδεία με κριτήρια την αποδοτικότητα, τις οικονομίες κλίμακας και τις συνέργειες.
- Σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης οι μαθητές των γονέων με υψηλά εισοδήματα συνεισφέρουν υπό μορφή διδάκτρων – χορηγιών ένα ποσό, το οποίο αποδίδεται από τη σχολική μονάδα σε υποτροφίες αρίστων και αποδεδειγμένα φτωχών μαθητών. Η εφαρμογή αυτού του μέτρου προϋποθέτει την αξιοπιστία των δηλωθέντων εισοδημάτων.
- Σε όλους τους μαθητές τα βιβλία δίνονται για χρήση και επιστρέφονται σε καλή κατάσταση.
- Το Υπουργείο Παιδείας αποκτά επιτελικές δομές διαμόρφωσης στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων για την Παιδεία και τον έλεγχο των επιδόσεων.
- Η ευθύνη της στρατηγικής και των επιχειρησιακών σχεδίων για την Παιδεία ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας το οποίο μέσω θεσμοθετημένης διαδικασίας ενσωματώνει στο σχεδιασμό τις προτάσεις των Υπουργείων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την εκπαίδευση και τη Παιδεία, καθώς και της ΤΑ.
Προτάσεις για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
- Εισαγωγή συστημάτων αξιολόγησης και ελέγχου των επιδόσεων και σύνδεση των προαγωγών και των αμοιβών με αυτές.
- Ελευθερία πρωτοβουλιών και εξουσία στους διευθυντές των σχολικών μονάδων να ασκούν αποτελεσματική διοίκηση και ηγεσία με ταυτόχρονη αξιολόγηση με βάση τις συμπεριφορές και τ’ αποτελέσματα από τους προϊσταμένους τους αλλά και από τους συνεργάτες τους δασκάλους – καθηγητές (360ο αξιολόγηση) και σύνδεση των αμοιβών και της εξέλιξης τους με τις επιδόσεις τους.
- Συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής των διευθυντικών στελεχών των σχολικών μονάδων, απαραίτητη εκπαίδευση και εξέταση σε προγράμματα Διοίκησης και Ηγεσίας Σχολικών Μονάδων.
- Η θητεία των διευθυντών των σχολικών μονάδων είναι τριετής και η συνέχισή της κρίνεται με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους.
- Ενίσχυση των πειραματικών-πρότυπων σχολικών μονάδων.
- Συνεχής και σχεδιασμένη επιμόρφωση των δασκάλων και καθηγητών.
- Δημιουργία συστημάτων αναγνώρισης και επιβράβευσης μαθητών, δασκάλων, διευθυντών και σχολικών μονάδων.
- Οργανωμένη και συστηματική ενημέρωση και συμβουλευτική των γονέων από τους δασκάλους – καθηγητές.
- Οργανωμένη και συστηματική συνεργασία της σχολικής μονάδας με τις τοπικές κοινωνίες ώστε οι μαθητές ν αποκτούν εμπειρίες.
- Ενίσχυση της ειδικής– εκπαίδευσης των παιδιών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες.
- Ειδικές δράσεις ή υπηρεσίες για παιδιά με οικονομικά, κοινωνικά, μαθησιακά ή ψυχολογικά προβλήματα.
- Επέκταση του ωραρίου απασχόλησης των παιδιών στα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης (6-15 ετών)
- Ισοβαρής αντιμετώπιση των κλασσικών, θετικών, τεχνολογικών, ανθρωπιστικών, καλλιτεχνικών και αθλητικών πεδίων μελέτης.
- Εφαρμογή σύγχρονων βιωματικών και εργαστηριακών μεθόδων μάθησης (π.χ βιωματικά παίγνια).
Προτάσεις για τα ΑΕΙ
- Τα μαθήματα, ο τρόπος εξετάσεων και ο αριθμός των εισακτέων, καθορίζεται από το κάθε ΑΕΙ και υλοποιείται με την εποπτεία του Υπουργείου, όπως μέχρι τώρα, για την εξασφάλιση του αδιάβλητου.
- Τα ΑΕΙ είναι ελεύθερα με εσωτερικούς κανονισμούς να ενισχύουν την ευελιξία των σπουδών, των φοιτητών, σε ό,τι αφορά τα προγράμματα σπουδών και τις εξειδικεύσεις.
- Ιδρύονται μη κρατικά ΑΕΙ που εποπτεύονται από το κράτος και οι συνθήκες ανταγωνισμού με τα κρατικά είναι υγιείς.
- Ενισχύεται η αυτονομία των ΑΕΙ σε συνδυασμό με τον ουσιαστικό έλεγχο των επιδόσεων και την αποδοτική χρήση των πόρων.
- Ενισχύεται η δυνατότητα των ΑΕΙ να αποκτούν πόρους εκτός κρατικού προϋπολογισμού, χωρίς κανένα περιορισμό και με βάση μηχανισμούς διαφάνειας και ελέγχου.
- Διαμορφώνεται και υλοποιείται σχέδιο δημιουργίας ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, τμημάτων Σχολών ή ΑΕΙ με στόχους την προσέλκυση 100.000 ξένων φοιτητών σε μια δεκαετία.
- ΑΕΙ και Σχολή θεσμοθετεί συγκεκριμένα και διαφανή κριτήρια επιλογής και προαγωγής μελών ΔΕΠ.
- Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ συνδέεται με τις επιδόσεις τους όπως και οι αμοιβές των μελών ΔΕΠ.
- Στα ΑΕΙ λειτουργούν φοιτητικοί σύλλογοι και όχι πολιτικές παρατάξεις.
You must be logged in to post a comment.