koinonia axion LOGOΗ “κοινωνία αξιών” προειδοποιούσε την κυβέρνηση, προ καιρού, για τους κινδύνους που δημιουργούνται στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, από την κακή πολιτική και τους «σουρεαλιστικούς πειραματισμούς» που γίνονται  στο τραπεζικό σύστημα.

Σε προηγούμενη ανακοίνωσή μας είχαμε αναφέρει ότι, υπάρχει έλλειμμα διακυβέρνησης, λειτουργική ανυπαρξία των ρυθμιστικών και των αρχών ελέγχου, έλλειμμα υπευθυνότητας, προβλεπτικότητας και στρατηγικού σχεδιασμού για το τραπεζικό σύστημα που θέλουμε. Εκτός, όμως, από την κριτική μας για τις εσωτερικές ανεπάρκειες, επισημάναμε την ευκαιριακή στάση της τρόικα και τους  πειραματισμούς της στο ημιθανές σώμα της οικονομίας, που αν δεν πιστέψουμε σε θεωρίες συνομωσίας, καθίσταται φανερό ότι η τρόικα προχωρά χωρίς εμφανές σχέδιο, σε αχαρτογράφητα νερά, κάνοντας πειράματα και καταλήγοντας σε «εκ των υστέρων» διαπιστώσεις.

Σήμερα, έστω και με μεγάλη χρονική καθυστέρηση, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι στο επίκεντρο όλων των συζητήσεων. Η τρόικα, αμέσως μετά το θέμα της  Κύπρου, άλλαξε στάση  και  ουσιαστικά δημιούργησε και 4η «συστημική»  τράπεζα, αποφασίζοντας τη ματαίωση της συγχώνευσης ΕΤΕ – Εurobank, και τον πλήρη διαχωρισμό της τελευταίας, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα κρατικοποιηθεί και στην συνέχεια θα πουληθεί μαζί με το ήδη πλήρως κρατικό «καλό T.T.».

Ακόμη κι αν κάποιος θεωρήσει ότι υπάρχει κάποια οικονομική λογική για τα ανωτέρω, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί για ένα ουσιαστικό και εύλογο ερώτημα, το οποίο τόσο η κυβέρνηση, όσο η Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά και η τρόικα, δεν θέτουν καν στο τραπέζι.

Γιατί οι «μη συστημικές» τράπεζες (ATTICA BANK, PROBANK κλπ), μικρές σε μέγεθος και πολύ πιο υγιείς και με καλύτερους δείκτες από τις «συστημικές», όχι μόνο αφήνονται στη τύχη τους, αλλά επιβαρύνονται, αφού απαιτείται άμεσα πλήρης, και όχι μερική, κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών τους;

Αυτό είναι πράγματι περίεργο ….

  • ΓΙΑΤΙ τις διαχωρίζουν και τις οδηγούν σε πιεστική αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ατομικά και δεν τις βοηθούν, με μερική έστω συμμετοχή του ΤΧΣ στο κεφάλαιό  τους;
  • ΓΙΑΤΙ είναι κακή η συνύπαρξη και 2-3  μικρών  τραπεζών, δίπλα στις τεράστιες  «συστημικές» και γιατί δεν αντιλαμβάνονται το ολιγοπώλιο που θα δημιουργηθεί, με ότι αυτό συνεπάγεται, αν δεν επιτρέψουν και στις μικρές τράπεζες να συνεχίσουν το έργο τους;
  • ΓΙΑΤΙ οι εργαζόμενοί  τους (της PROBANK μάλιστα συμμετέχουν πλήρως στο μετοχικό κεφάλαιο), να πληρώσουν το «μάρμαρο» και τις, κατ’ ελάχιστον, αμφιβόλου ποιότητας αποφάσεις της τρόικας;
  • ΓΙΑΤΙ αδικούνται δυσβάσταχτα και οι μικρομέτοχοι αυτών  των μικρών  τραπεζών,  ενώ ποτέ, εν κατακλείδι, οι  τράπεζες αυτές δεν έδωσαν αφορμή σκανδάλων (όπως π.χ. η PROTON);
  • ΓΙΑΤΙ δεν εφαρμόζονται και εναλλακτικοί τρόποι μερικής συμμετοχής του ΤΧΣ στο μετοχικό τους κεφάλαιο; Άλλωστε χρειάζονται πολύ  λιγότερα κεφάλαια και θα έχουν και την δυνατότητα να δώσουν πιο γρήγορη  περίοδο αποπληρωμής …..
  • ΓΙΑΤΙ, τέλος, η κυβέρνηση δεν ασχολείται με αυτή την καταφανή αδικία;

Μήπως, απλά και κυνικά, επειδή είναι πολύ μικρές οι τράπεζες αυτές, δεν πειράζει να «πεθάνουν», κι’ ας είναι πολύ πιο υγιείς σε δείκτες; Και, αλήθεια, ποια είναι η θέση της Τράπεζας της Ελλάδος σε όλα αυτά;

Πότε, επιτέλους, θα πάρουμε εμείς, σαν χώρα, το μέλλον στα χέρια μας και θα αποφασίζουμε για το βέλτιστο τραπεζικό σύστημα που μας αρμόζει, βάσει τόσο των διεθνών οικονομικών κανόνων, αλλά και των ειδικών εγχώριων συνθηκών;

Αλήθεια, ΠΌΤΕ;;;;

Τομέας Οικονομικών της “κοινωνίας αξιών”

About Aristotelis Tsagkarogiannis

Fools say that they learn by experience. I prefer to profit by others experience.

One response »

  1. Στην Ελλάδα καταργήθηκαν με νόμο οι διατάξεις που αφορούν τον ελεύθερο ανταγωνισμό μεταξύ των πιστωτικών ιδρυμάτων. Στο νόμο αυτό στηρίζονται όλες οι αποφάσεις για την συγκέντρωση στην τραπεζική αγορά αρχής γενομένης από την “εξαγορά” της ΑΤΕ από την Πειραιώς.

    Στις 19/4/2012 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 94 Α/19/4/2012 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που ρυθμίζει τα θέματα κεφαλαιακής ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων. Το άρθρο 2 αναφέρει:

    To άρθρο 9 του ν.3959/2011 (Α’93) δεν εφαρμόζεται σε συγκεντρώσεις επιχειρήσεων που προκύπτουν κατά την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Το κύρος των δικαιοπραξιών που καταρτίζονται κατ’ εφαρμογή του παρόντος άρθρου εξαρτάται από την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που εκδίδεται κατά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 6 του άρθρου 8 του ως άνω νόμου, εντός τριάντα ημερών από τη γνωστοποίηση της συγκέντρωσης. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της παραπάνω προθεσμίας εφαρμόζεται αναλόγως το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 6 του άρθρου 8 του ν.3959/2011

    Ο ν.3959/2011 (ΦΕΚ 93 Α 20/4/2011) αφορά την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού. Το άρθρο 9 αφορά την αναστολή της πραγματοποίησης συγκέντρωσης [π.χ συγχώνευση, εξαγορά, εξαγορά με δημόσια προσφορά] όταν προκύπτει θέμα εναρμονισμένων πρακτικών και καταχρηστικής εκμετάλλευσης δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. [άρθρο 2 & 3 του ίδιου νόμου. Δηλαδή η κυβέρνηση καταργεί τις διατάξεις για τον ανταγωνισμό μεταξύ των πιστωτικών ιδρυμάτων!!!!!!] Στην παράγραφο 6 του άρθρου 8 ορίζονται 90 ημέρες για την έκδοση απόφασης για θέματα συγκέντρωσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και το τρίτο εδάφιο αναφέρει ότι μετά την πάροδο των 90 ημερών χωρίς την έκδοση απόφασης τότε θεωρείται ότι η συγκέντρωση έχει εγκριθεί εκ μέρους της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

    Στις 18.12.2012 ανανεώθηκε η άδεια λειτουργία της ιδιωτικής ΤτΕ για άλλα 30 χρόνια και έως το 2050.

    http://numismaticreform.blogspot.gr/2013/03/blog-post_16.html

    Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s